ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ «Οι Ελληνες πλοιοκτήτες θα βγουν ισχυρότεροι από την κρίση»

Θεόδωρος Πετρόπουλος, επικεφαλής Petrofin Research
Σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς ξηρού φορτίου από το 2017 «βλέπει» ο επικεφαλής της Petrofin Research, τονίζοντας πως ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους κάποια
ενθαρρυντικά στοιχεία, όπως η δραστική μείωση των παραγγελιών για την κατασκευή νέων πλοίων και η μεγάλη αύξηση των διαλύσεων. Ο κ. Θεόδωρος Πετρόπουλος μιλώντας στην «Η» επισημαίνει πως η πρωτοφανής κρίσης που ταλανίζει τη ναυτιλία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις ναυτιλιακές, ωστόσο θεωρεί ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες θα ξεπεράσουν με επιτυχία τις δυσκολίες και θα βγουν ισχυρότεροι από την κρίση.
Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα
Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η κρίση που πλήττει την αγορά ξηρού φορτίου και πότε εκτιμάτε πως θα τελειώσει, και θα αρχίσει η ανάκαμψη;
Παρότι είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις, καθώς υπάρχουν μια σειρά από παράγοντες που πρέπει να υπολογίσει κανείς, όπως η ζήτηση για πλοία ξηρού φορτίου, τα μέτρα που λαμβάνει η Κίνα για την τόνωση της οικονομίας της, ο ρυθμός των διαλύσεων και των νέων παραγγελιών, εντούτοις υπάρχουν κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία που δείχνουν ότι οδεύουμε προς την ανάκαμψη.
Πρώτον, η μεγάλη μείωση του ρυθμού καινούργιων παραγγελιών, δεύτερον η καθυστέρηση στην παράδοση νεότευκτων πλοίων και τρίτον, η πολύ μεγάλη αύξηση στις διαλύσεις πλοίων -υπολογίζεται ότι πάνω από 50 εκατ. τόνοι ξηρού φορτίου πλοίων θα διαλυθούν εντός του έτους, την ίδια στιγμή που είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν 65 εκατ. τόνοι. Με βάση τα παραπάνω και δεδομένου ότι δεν θα υπάρξουν ριζικές αλλαγές το επόμενο διάστημα, ως Petrofin προβλέπουμε ότι θα έχουμε μια σταδιακή ανάκαμψη, από πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα, εντός του 2017. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα επιστρέψουμε σε μια αγορά πολύ υψηλών ναύλων και αξιών, ωστόσο δεν θα ξαναδούμε τα πολύ χαμηλά που είδαμε τον περασμένο Φεβρουάριο, και να έχουμε ναύλους που να είναι στα όρια του κόστους λειτουργίας των πλοίων.
Πώς αντιμετωπίζουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες την κρίση; Και το λέω αυτό γιατί «ηχηρά» ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού έχουν βρεθεί στη δίνη του κυκλώνα...
Παρά την πρωτοφανή κρίση, πολλοί λίγοι Έλληνες πλοιοκτήτες επλήγησαν σοβαρά. Χάρη στη ρευστότητα που διαθέτουν, την καλή συνεργασία με τις τράπεζές και τα ναυπηγεία αλλά και την εμπειρία τους κατάφεραν στη συντριπτική πλειονότητά τους να επιβιώσουν. Σημαντικό ρόλο έχει παίξει και η παρουσία τους σε πολλές αγορές, πέραν του ξηρού φορτίου, όπως των container, των τάνκερ, των LNG και LPG, κάτι που τους δίνει τη δυνατότητα να αντισταθμίζουν τις απώλειες. Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι προσηλωμένοι στη ναυτιλία και έχουν πλούσιο παρελθόν στο χώρο αυτό. Οι περισσότεροι είναι δεύτερης και τρίτης γενιάς εφοπλιστές, και ο στόχος τους δεν είναι απλά να επιβιώσουν, αλλά να αναπτυχθούν. Προβλήματα σαφώς και υπάρχουν και τα ζουν καθημερινά πολλές εταιρείες ξηρού φορτίου. Ωστόσο, υπάρχουν και πλοιοκτήτες με τεράστια ρευστότητα που χρησιμοποιούν αυτή την κρίση για να ενισχύσουν τον στόλο τους, όχι μόνο με νέα πλοία, αλλά και ποιοτικά μεταχειρισμένα.
Τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί το φαινόμενο της συγκέντρωσης δυνάμεων και στον χώρο της ναυτιλίας. Θεωρείτε πως θα υπάρξουν και άλλες συγχωνεύσεις μεταξύ ναυτιλιακών λόγω των δυσκολιών που υπάρχουν;
Σαφέστατα και θα ενταθεί αυτή η τάση, παρότι είναι ένα φαινόμενο που διαρκεί εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια. Δεν είναι δηλαδή προϊόν της κρίσης. Οι μεγάλοι πλοιοκτήτες γίνονται μεγαλύτεροι και οι μικροί ή μεγαλώνουν ή φεύγουν από την αγορά. Όπως δείχνει και η ετήσια έρευνά μας για την ελληνική ναυτιλία ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών διαρκώς μειώνεται, σε μια εποχή που το τονάζ αυξάνεται. Αυτό από μόνο του δείχνει ότι υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση. Είναι αναπόφευκτο το ποσοστό των κορυφαίων πλοιοκτητών στον ελληνικό στόλο να αυξηθεί. Υπάρχουν πλοιοκτήτες που τώρα, μπαίνουν ή ξαναγυρίζουν στον χώρο, διότι οι τιμές είναι πάρα πολύ ελκυστικές και θεωρούν ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για να αγοράσουν πλοία ξηρού φορτίου σε χαμηλές τιμές.
Η άντληση κεφαλαίων αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ναυτιλίας. Πότε εκτιμάτε πως θα αρχίσει να αποκαθίσταται η τραπεζική χρηματοδότηση;
Πράγματι, οι τράπεζες πλέον είναι πολύ πιο επιφυλακτικές στην παροχή χρηματοδότησης προς τη ναυτιλία λόγω της καθίζησης των εσόδων στην αγορά ξηρού φορτίου. Την ίδια ώρα, όμως έχουν λιγοστέψει και τα αιτήματα για νέα δάνεια από τις ναυτιλιακές. Εκτιμώ ότι με την ανάκαμψη της αγοράς, δηλαδή στις αρχές του 2017, θα αρχίσει να αποκαθίσταται και η δανειοδότηση.
Ποια είναι η στάση των ελληνικών τραπεζών; Σε τι βαθμό μπορούν να στηρίξουν την ελληνική ναυτιλία;
Παρότι έχουν μειώσει αισθητά την έκθεσή τους (από 17 δισ. δολ. που ήταν το 2008 σήμερα είναι στα 9,2 δισ. δολ., δηλαδή μια μείωση της τάξης του 15%), οι ελληνικές τράπεζες αντιμετωπίζουν την ελληνική ναυτιλία, σαν μια από τις δραστηριότητες που θέλουν να παραμείνουν και να αναπτυχθούν. Στον βαθμό που τα οικονομικά τους το επιτρέπουν συνεχίζουν να δανειοδοτούν τους Έλληνες πλοιοκτήτες, κυρίως τους εύρωστους που έχουν τη δυνατότητα να ξεπεράσουν την κρίση και να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, σε αντίθεση με πολλές ξένες τράπεζες που πιέζουν τους Έλληνες πλοιοκτήτες ή που εξετάζουν κάθε περίπτωση εξονυχιστικά. Όσο θα βελτιώνονται τα οικονομικά τους, και θα ανακάμπτει η ελληνική οικονομία, τόσο περισσότερο θα στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι υπάρχει μια δέσμευση προς την ελληνική ναυτιλία απ' όλες τις ελληνικές τράπεζες. Κάτι πολύ ευχάριστο, καθώς είναι από τους βασικούς χρηματοδότες για τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΦΥΓΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ
Έχει χυθεί πολύ μελάνι για το φορολογικό πλαίσιο που διέπει την ελληνική ναυτιλία. Τι κίνδυνος υπάρχει εάν αυτό αλλάξει; Ποιες θα είναι οι συνέπειες για τους Έλληνες πλοιοκτήτες αλλά και τη χώρα;
Καταρχάς δεν καταλαβαίνω γιατί «άνοιξε» το θέμα αυτό, τη στιγμή που οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν δείξει τη διάθεση να πληρώσουν περισσότερους φόρους. Σίγουρα, όμως, εφόσον προχωρήσει, θα αποτελέσει εμπόδιο στην προσπάθεια που κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Ο κίνδυνος που υπάρχει είναι να φύγουν από την Ελλάδα οι εταιρείες και τα γραφεία τους, με αποτέλεσμα να χαθούν τα όποια οφέλη απορρέουν από την παρουσία τους. Υπολογίζεται πως σήμερα στη χώρα δραστηριοποιούνται περίπου 650 εταιρείες, απασχολώντας ένα αξιόλογο αριθμό εργαζομένων. Ωστόσο, είμαι αισιόδοξος ότι με την προσπάθεια που καταβάλλει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και ο πρόεδρος της προσωπικά, Θ. Βενιάμης θα διατηρηθεί το ισχύον καθεστώς.http://www.imerisia.gr