Οι Έλληνες έκοψαν στην κρίση έως και το ψωμί.

Τη σκληρή εικόνα της κρίσης, η οποία οδήγησε χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά σε περικοπή ακόµα και ειδών πρώτης ανάγκης, αποτυπώνει η έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ, η οποία διανεµήθηκε προ ηµερών στις κοινοβουλευτικές οµάδες. Η τριµηνιαία έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ µε τίτλο «Η Ελλάς µε αριθµούς» αποκαλύπτει µε τα πιο µελανά χρώµατα την κατάσταση των ελληνικών νοικοκυριών,
τα οποία µεταξύ πολλών άλλων όχι απλώς έκοψαν βασικά είδη, όπως τα τρόφιµα, αλλά ακόµα και σε αυτά που κατανάλωσαν στράφηκαν προς φθηνότερα.

Κρέας, ψάρι και γάλα είναι κάποια µόνο από τα προϊόντα τα οποία τα νοικοκυριά έκοψαν µαχαίρι την περίοδο 2012-2016, για να στραφούν σε άλλα φθηνότερα τρόφιµα, όπως το ρύζι και τα ζυµαρικά.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι την περίοδο 2012-2016 κάθε νοικοκυριό µείωσε κατά µέσον όρο τη µηνιαία δαπάνη για αγαθά και υπηρεσίες κατά 308 ευρώ. Μόνο για τα τρόφιµα, η µέση µηνιαία περικοπή δαπάνης έφτασε τα 40 ευρώ, µε τη µέση ετήσια περικοπή δαπάνης για τρόφιµα να φτάνει τα 480 ευρώ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν, όµως, οι κατηγορίες τροφίµων και αγαθών που έκοψαν τα νοικοκυριά.

Τα επικαιροποιηµένα στοιχεία για την περίοδο 2012-2016 δείχνουν πως τα νοικοκυριά για να τα βγάλουν πέρα στράφηκαν σε φθηνότερα τρόφιµα, µε τη µείωση σε κόκκινο κρέας, γάλα, όσπρια αλλά και ψωµί να είναι εντυπωσιακή. Συγκεκριµένα, το 2012 κάθε νοικοκυριό κατανάλωνε κατά µέσον όρο 11 κιλά ψωµί τον µήνα, ενώ το 2016 ο µέσος όρος έπεσε στα εννιά κιλά. Παράλληλα, τα νοικοκυριά µείωσαν κατά ένα κιλό τη µηνιαία κατανάλωση κρέατος, κατά 1,4 κιλά τη µηνιαία κατανάλωση γάλακτος, κατά 3,6 κιλά την κατανάλωση φρούτων και ξηρών καρπών και κατά τρία κιλά την κατανάλωση λαχανικών και οσπρίων.

Μείωση σηµείωσε και η κατανάλωση καπνού, µε τη µέση µηνιαία κατανάλωση από 237 τσιγάρα το 2012 να πέφτει το 2016 σε 160. Αίσθηση προκαλεί ότι µεταξύ των όσων δεν έκοψαν οι Ελληνες είναι το ποτό. Το αλκοόλ αποδεικνύεται ότι υπήρξε καταφύγιο για αρκετούς, καθώς η µέση µηνιαία κατανάλωση όχι απλώς δεν µειώθηκε, αλλά αυξήθηκε έστω και για λίγο.

Πέρα από τα τρόφιµα, η κατανάλωση µειώθηκε και σε σειρά άλλων αγαθών, χαρακτηριστικό παράδειγµα ότι τα νοικοκυριά προχώρησαν σε γενικές περικοπές για να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες. Οι συνέπειες αυτών των περικοπών φάνηκαν άµεσα και στην αγορά. Μεταξύ άλλων, τα νοικοκυριά µείωσαν τα µηνιαία έξοδά τους για είδη ένδυσης και υπόδησης, µεγάλη µείωση σηµείωσε και η δαπάνη για στέγαση, προφανώς λόγω της πτώσης της τιµής των ενοικίων, για τις µεταφορές, αλλά και για την αναψυχή. 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα στατιστικά στο πεδίο της εκπαίδευσης. Η χώρα παρέµεινε σταθερά κάτω από τον µέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης στις δαπάνες στον χώρο της εκπαίδευσης σε σχέση µε το ΑΕΠ. Το 2016 η Ελλάδα ήταν στη 14η θέση µεταξύ των 19 χωρών της ευρωζώνης στις δαπάνες εκπαίδευσης.

Με τον µέσο όρο της ευρωζώνης να είναι κοντά στο 5%, η Ελλάδα δαπάνησε µόλις 4,3% του ΑΕΠ στον χώρο της εκπαίδευσης. Η έκθεση αποκαλύπτει και τη µεγάλη µείωση δαπανών στον χώρο της υγείας. Παρά το γεγονός ότι το ποσοστό ιατρών ανά 1.000 κατοίκους έχει παρουσιάσει µικρή αύξηση από το 6,3 του 2012 στο 6,6 του 2016, οι συνολικές δαπάνες στην υγεία παρουσίασαν µεγάλη µείωση.

Ωστόσο, παρά τα όσα υποστηρίζει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, πως έκοψε το πάρτι σπατάλης, η µεγάλη µείωση φαίνεται στα έτη 2012 και 2013. Συγκεκριµένα, το 2012 η συνολική χρηµατοδότηση της δαπάνης υγείας ήταν 16,9 δισεκατοµµύρια ευρώ, το 2013 έπεσε στα 15,2 δισεκατοµµύρια, το 2014 έπεσε ακόµα περισσότερο, στα 14,2 δισεκατοµµύρια, ενώ το 2016 ανέβηκε και πάλι στα 14,7 δισεκατοµµύρια ευρώ. Στην ίδια έκθεση αποτυπώνεται και η κατάσταση της υγείας του ελληνικού πληθυσµού.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2016 το ποσοστό του πληθυσµού η υγεία του οποίου ήταν σε πολύ καλή κατάσταση ήταν 45%. Σε καλή κατάσταση ήταν η υγεία στο 29,1% του πληθυσµού, σε µέτρια κατάσταση στο 15,6% του πληθυσµού, κακή ήταν η κατάσταση της υγείας του 7,5% του πληθυσµού, ενώ το 2,8% του πληθυσµού αντιµετώπισε πολύ κακή κατάσταση της υγείας του. 

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Παρά την αύξηση του ποσοστού, η χώρα παρέµεινε στον πάτο της ευρωζώνης ως ποσοστό νοικοκυριών που έχουν πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο. Μεταξύ των 19 χωρών της ευρωζώνης, η Ελλάδα βρέθηκε στη 19η θέση, µε το 71% των νοικοκυριών να έχουν πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο. Αλλά και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, η Ελλάδα είναι στην προτελευταία θέση, πάνω µόνο από τη Βουλγαρία, µε ποσοστό 67%.         

Ο τουρισμός

ΟΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΕΣ νότες στην έκθεση προέρχονται αναµφισβήτητα από τους τοµείς του τουρισµού και του πολιτισµού. Η έκθεση καταγράφει τόσο την έκρηξη ξένων επισκεπτών στη χώρα όσο και την πολιτιστική άνθηση που βίωσε η χώρα. Από το 2013 µέχρι το 2017 ο αριθµός των µουσείων στη χώρα αυξήθηκε από τα 150 στα 172.

Ταυτόχρονα αυξήθηκαν και µάλιστα ραγδαία οι επισκέπτες στα µουσεία, καθώς τα 3,3 εκατοµµύρια επισκέπτες του 2013, έφτασαν το 2017 στα 5,1 εκατοµµύρια. Ανάλογη η αύξηση και στους αρχαιολογικούς χώρους. Το 2017 οι αρχαιολογικοί χώροι ήταν 154, αρκετά περισσότεροι σε σχέση µε τους 117 του 2013.

Οι επισκέπτες από 8,1 εκατοµµύρια το 2013 εκτοξεύθηκαν το 2017 σε 11,3 εκατοµµύρια. Ανθηση γνώρισαν και οι αίθουσες τέχνης, µε τον αριθµό των έργων τέχνης που παρουσιάστηκαν σε οµαδικές εκθέσεις να εκτοξεύεται το 2016 στα 18.982 από τα 15.664 του 2013. 

ΔΙΑΚΟΠΕΣ

Παρά την οικονοµική κρίση, οι Ελληνες συνέχισαν µε τον ίδιο ρυθµό να πραγµατοποιούν ταξίδια µε 4 ή περισσότερες διανυκτερεύσεις. Περίπου 2,7 εκατοµµύρια πολίτες πραγµατοποίησαν ταξίδια µε 4 ή περισσότερες διανυκτερεύσεις το 2013, περίπου 2,6 εκατοµµύρια πολίτες πραγµατοποίησαν ανάλογα ταξίδια το 2016.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Πηγή: www.parapolitika.gr