Παρασκευή, 19 Ιουνίου 2015

Αντιηλιακά – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε

Τα αντιηλιακά πλέον είναι ρουτίνα των διακοπών μας. Και ενώ οι περισσότεροι τα χρησιμοποιούν,
είναι κάποιοι που τα αποφεύγουν. Παρ' όλα αυτά, καθώς η χώρα μας έχει ακόμα υψηλά ποσοστά σε μελάνωμα, τον καρκίνο του δέρματος που προκαλείται από εκτενή έκθεση στον ήλιο είναι πολύ σημαντικό να προστατευόμαστε.
Τι σημαίνουν οι δείκτες προστασίας
Το SPF (Sun Protection Factor) ή Δείκτης Αντιηλιακής Προστασίας έχει θεσπιστεί το 1962 για να βοηθήσει τους καταναλωτές να επιλέγουν την αντιηλιακή προστασία που τους ταιριάζει και γενικά, συμβολίζει το βαθμό προστασίας που προσφέρει κάθε προϊόν απέναντι στις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου.
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι πως ο υψηλότερος δείκτης δεν σημαίνει πάντα μεγαλύτερη προστασία. Ο συνδυασμός δείκτη, τύπου δέρματος αλλά και χρόνος έκθεσης είναι και αυτός που εξασφαλίζει προστασία.
Οι διαφορετικοί δείκτες προέκυψαν με μία έρευνα που έγινε ανάμεσα σε ανθρώπους που έμειναν εκτεθειμένοι στον ήλιο και οι μετρήσεις βασίστηκαν από την αναλογία που χρειαζόταν κάθε άνθρωπος για να καεί, στην αρχή χωρίς και μετά με αντιηλιακό. Άρα αν ένας άνθρωπος καίγεται (κοκκινίζει) στον ήλιο σε 5 λεπτά με έναν δείκτη προστασίας 15 αυτό παρατείνεται επί 15 φορές περίπου. Άρα ο συγκεκριμένος άνθρωπος μπορεί να κάτσει στον ήλιο 75 λεπτά χωρίς να καεί. Φυσικά μεγάλο ρόλο παίζει και το πότε καθόμαστε στον ήλιο. Οι ώρες 11 με 4 είναι αυτές στις οποίες καιγόμαστε πιο εύκολα.
Κοινοί δείκτες προστασίας είναι από 2, 6, 8, 20, 25, 20, 30 και 50 με κάποια προιόντα να φτάνουν το 80 και πρόσφατα στις ΗΠΑ το 100.
Σήμερα οι δερματολόγοι συστήνουν ανεξαρτήτως τύπου δέρματος (σκούρη ή ανοιχτή επιδερμίδα) ειδικά στις μεσογειακές χώρες να φοράμε αντιηλιακά με δείκτη προστασίας άνω του 20 τις μεσημεριανές ώρες.
Ακτίνες UVA και UVB
Η επιλογή του κατάλληλου αντιηλιακού γίνεται αφού υπολογίσουμε και από τι μας προστατεύει. Υπάρχουν δύο ειδών ακτίνες, και οι διαφορές μεταξύ ακτινών, έχουν καθοριστεί διεθνώς με τον διαχωρισμό UVA και UVB.
Οι ακτίνες UVA είναι παρούσες όλο τον χρόνο και διεισδύουν μέσα από λεπτά ρούχα, τζάμια, ακόμα κι από το παρμπρίζ του αυτοκινήτου μας. Είναι υπεύθυνες για την πρόωρη γήρανση του δέρματος επειδή διαπερνούν την επιδερμίδα, καταστρέφοντας τα κύτταρα που βρίσκονται βαθύτερα. Πανάδες, ρυτίδες, δυσχρωμίες του δέρματος και χαλάρωση, οφείλονται κυρίως στις ακτίνες UVA.
Οι ακτίνες UVB είναι οι δυνατές ακτίνες που προκαλούν εγκαύματα το καλοκαίρι και κυρίως κατά τις μεσημεριανές ώρες. Ευθύνονται για τους περισσότερους καρκίνους του δέρματος, ιδιαίτερα επειδή η δράση τους έχει συσσωρευτική ιδιότητα από χρόνο σε χρόνο. Επειδή αντανακλούνται στο νερό και στο χιόνι όμως, χρειάζονται κι εκείνες προστασία όλο το χρόνο.
Για την ασφαλέστερη αντιηλιακή μας προστασία λοιπόν, θα πρέπει να αναζητούμε αντιηλιακά με δράση κατά και των δύο ειδών: και της UVA και της UVB ακτινοβολίας.
Για να είμαστε σίγουροι ότι θα προστατεύσουμε όσο πρέπει το δέρμα μας καλό είναι, τουλάχιστον τον πρώτον καιρό, να χρησιμοποιούμε όσο μεγαλύτερο δείκτη προστασίας μπορούμε κατά την έκθεσή μας στον ήλιο.
Σύμφωνα με τους δερματολόγους, καλό είναι να χρησιμοποιούμε αντιηλιακό στο πρόσωπο όλο τον χρόνο ακόμη και κατά τη διάρκεια ενός περιπάτου.
Το καλοκαίρι, αυτό ισχύει και για το σώμα και αν πρόκειται να κολυμπήσουμε στη θάλασσα, πρέπει να έχουμε χρησιμοποιήσει αντιηλιακό τουλάχιστον μισή ώρα πριν από την έκθεσή μας στον ήλιο και να το ανανεώνουμε κάθε μία με δύο ώρες για να μην προκύψουν εγκαύματα τα οποία μπορεί και να οδηγήσουν σε μελάνωμα.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να υπάρχει στην περίπτωση μικρών παιδιών, γιατί η επιδερμίδα τους είναι πολύ ευαίσθητη. Για αυτό τον λόγο τα παιδικά αντιηλιακά έχουν πάντα πολύ υψηλούς δείκτες προστασίας και αν τα παιδιά μπαινοβγαίνουν στην θάλασσα θα πρέπει οι γονείς να κάνουν εκ νέου επάλειψη αντιηλιακού στα παιδιά τους, ενώ οι παιδάτροι θεωρούν απαραίτητο το καπέλο αλλά και τα γυαλιά ηλίου ακόμα και σε βρεφικές ηλικίες.
protothema