Κυριακή, 14 Ιουνίου 2015

Ηλεκτρονικός «καταδότης» για το... μαύρο χρήμα των Ελλήνων

Της Μαρίας Βουργάνα
Σχέδιο για ελέγχους-εξπρές με την
εφαρμογή μιας νέας αυτοματοποιημένης διαδικασίας που θα επιτρέπει μαζικές διασταυρώσεις τραπεζικών λογαριασμών με τα εισοδήματα που έχουν δηλώσει οι κάτοχοί τους τα τελευταία χρόνια στην εφορία, ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με τις τράπεζες. Στόχος είναι ο εντοπισμός και η αποκάλυψη «κρυφών» κεφαλαίων και εισοδημάτων και η άμεση είσπραξη των φόρων από το «μαύρο» χρήμα.
Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη συγκροτείται 14μελής επιτροπή για να καθορίσει τον τρόπο που θα φτάνουν στα «χέρια» της φορολογικής διοίκησης όλες οι τραπεζικές καταθέσεις για να διασταυρωθούν με μια αυτόματη διαδικασία με τα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία των φορολογούμενων.
Ηλεκτρονικός «καταδότης» για το... μαύρο χρήμα των Ελλήνων
Στόχος είναι η δημιουργία εφαρμογής η οποία θα προσδιορίζει τη συνολική καθαρή ατομική ή οικογενειακή τραπεζική περιουσία για κάθε ΑΦΜ ή ομάδες ΑΦΜ κατ’ έτος και ταυτόχρονα θα την συγκρίνει με τα δηλωθέντα ατομικά ή οικογενειακά εισοδήματα κατ’ έτος, προσδιορίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη κατ’ έτος, ήτοι το αδήλωτο ετήσιο εισόδημα για κάθε ΑΦΜ ή ομάδες ΑΦΜ.
Έτσι, ενώ μέχρι τώρα ο έλεγχος επικεντρωνόταν σε υποθέσεις και πρόσωπα για τα οποία υπήρχαν εισαγγελικές παραγγελίες και ενδείξεις φοροδιαφυγής, από τούδε και στο εξής στο «στόχαστρο» μπαίνουν όλοι οι λογαριασμοί ακόμα και εκείνοι με περιορισμένο φορολογικό ενδιαφέρον.
Ηλεκτρονικός «καταδότης» για το... μαύρο χρήμα των Ελλήνων
Ωστόσο προτεραιότητα για το υπουργείο Οικονομικών είναι να ελεγχθούν μαζικά και γρήγορα όλα τα ονόματα που βρίσκονται στις λίστες υπόπτων για φοροδιαφυγή (λίστες με εμβάσματα, offshore, Λαγκάρντ, Λουξεμβούργου, ακίνητα Λονδίνου).
Τέλος στο απόρρητο
Η επιτροπή θα ετοιμάσει και νομοθετική διάταξη με την οποία πρακτικά θα μπει οριστικό τέλος στο τραπεζικό απόρρητο έναντι των φορολογικών αρχών.
Το σχέδιο προβλέπει μαζική αποστολή από τις τράπεζες των στοιχείων των καταθέσεων στο ηλεκτρονικό σύστημα Taxis όπου με ηλεκτρονικές μεθόδους θα γίνεται σύγκριση με τα διαθέσιμα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής κ.λπ.) του κάθε φορολογούμενου.
Σε όσες περιπτώσεις τα εισοδήματα δεν επαρκούν για να καλύψουν το ύψος των καταθέσεων, οι υποθέσεις θα παραπέμπονται για έλεγχο, ενώ θα «παγώνει» η διαδικασία παραγραφής.
Στην επιτροπή που συγκροτείται με την υπουργική απόφαση μετέχουν η Τράπεζα της Ελλάδας, το ΣΔΟΕ, η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και θα έχει έργο:
1. Να ετοιμάσει τις τεχνικές προδιαγραφές προκειμένου να γίνει η μαζική αποστολή στοιχείων από τις τράπεζες και η σύγκριση των καταθέσεων με τα εισοδήματα. Όπως ορίζεται στην απόφαση «Στόχος είναι η δημιουργία εφαρμογής η οποία θα προσδιορίζει τη συνολική καθαρή ατομική / οικογενειακή τραπεζική περιουσία για κάθε ΑΦΜ ή ομάδες ΑΦΜ κατ’ έτος και ταυτόχρονα θα την συγκρίνει με τα δηλωθέντα ατομικά / οικογενειακά εισοδήματα κατ’ έτος, προσδιορίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη κατ’ έτος, ήτοι το αδήλωτο ετήσιο εισόδημα για κάθε ΑΦΜ ή ομάδες ΑΦΜ». Για τον έλεγχο θα αξιοποιηθούν οι βάσεις δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να δύναται να εξαχθούν ανά ΑΦΜ, ομάδες ΑΦΜ ή και μαζικά ανά χρήση, τα εισοδήματα (δηλωθέντα, αδιάθετα), τα ακίνητα, τα μεταφορικά μέσα και λοιπές πληροφορίες.
2. Να βελτιώσει το «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», σύμφωνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία φυσικού ελέγχου κάθε ελεγχόμενου προσώπου.
3. Να ετοιμάσει το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το περιεχόμενο της νομοθετικής ρύθμισης φαίνεται να έχει ήδη κοινοποιηθεί στους «θεσμούς». Όπως αναφέρεται και στην απόφαση του Γ. Βαρουφάκη, «τα μέλη της ομάδας εργασίας, επιφορτίζονται επιπλέον με την εκπόνηση πρότασης νομοθετικής ρύθμισης στο πλαίσιο της οποίας θα θεσμοθετείται η ελεγκτική διαδικασία, καθώς και η αξιοποίησή της από την πολιτική ηγεσία, με σκοπό την άμεση είσπραξη των φόρων που αναλογούν σε αποκρυβείσα ύλη».
Ουσιαστικά, μέσω της απόφασης, προαναγγέλλεται ασφυκτικό πρέσινγκ σε όσους θα εμφανιστούν στις λίστες των μαζικών ηλεκτρονικών διασταυρώσεων. Όσοι δεν θα μπορούν να δικαιολογήσουν καταθέσεις με βάση τα εισοδήματα που έχουν δηλώσει στην εφορία, θα καλούνται να πληρώσουν για να γλιτώσουν. Άλλωστε ο εισπρακτικός πήχης έχει μπει πολύ ψηλά καθώς στο πρώτο email Βαρουφάκη προς τους δανειστές είχε εγγραφεί ως στόχος ποσό της τάξεως των 800 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο μαζικός έλεγχος τραπεζικών λογαριασμών, θα αποτελέσει ισχυρό μοχλό πίεσης για όσους έχουν αποκρύψει από την εφορία εισοδήματα τα οποία «φυγάδευσαν» σε τράπεζες του εξωτερικού ή τα «κρύβουν» σε καταθέσεις, θυρίδες ή σεντούκια στην Ελλάδα αλλά ακόμη και σε όσους διώκονται για φοροδιαφυγή.
Όλοι αυτοί θα έχουν την ευκαιρία της «εθελοντικής αποκάλυψης κεφαλαίων και επενδύσεων» πληρώνοντας φόρο μόλις 15% εφόσον τα κεφάλαια αυτά βρίσκονται στο εξωτερικό ή 30% αν βρίσκονται στο εσωτερικό της χώρας και γλιτώνοντας από την επιβολή προστίμων και πρόσθετων φόρων.
Οι φορολογούμενοι που θα ενταχθούν στις ρυθμίσεις του προωθούμενου νομοσχεδίου, θα απαλλαγούν από ποινικές κυρώσεις για τα αδικήματα φοροδιαφυγής και ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος.
Περιουσιολόγιο
Την ίδια ώρα το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να θέσει σε εφαρμογή στο επόμενο διάστημα το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο που θα περάσει από νέα «ακτινογραφία» τα εισοδήματα όλων των Ελλήνων. Με το νέο σύστημα, όλοι θα δηλώσουν τα πάντα, από ακίνητα, καταθέσεις , δάνεια και συμμετοχές σε εταιρίες, κοινοπραξίες ή συνεταιρισμούς μέχρι τιμαλφή, έργα τέχνης, οικονομικές απαιτήσεις από τρίτους και μετρητά που έχουν οι φορολογούμενοι στο σπίτι ή σε θυρίδες.
Εγκύκλιος
Δεν είναι φορολογητέο εισόδημα οι επιδοτήσεις
Οι επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις δεν προσμετρώνται στα ακαθάριστα έσοδα και συνεπώς δεν αποτελούν φορολογητέο εισόδημα αλλά μειώνουν το κόστος της δαπάνης η οποία αφαιρείται από τα έσοδα.
Με εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων διευκρινίζεται:
1. Ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα θεωρείται το σύνολο των εσόδων από τις επιχειρηματικές συναλλαγές μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, των αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις. Στα έσοδα από τις επιχειρηματικές συναλλαγές περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού της επιχείρησης, καθώς και το προϊόν της εκκαθάρισής της, όπως αυτά προκύπτουν στη διάρκεια του φορολογικού έτους. Σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, οι επιδοτήσεις δεν εξαιρούνται από το σύνολο των εσόδων από επιχειρηματικές συναλλαγές αλλά προσμετρώνται στον υπολογισμό του εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με την ανωτέρω διαδικασία (λογιστικός τρόπος προσδιορισμού).
2 Σύμφωνα με τους εκάστοτε νόμους περί ιδιωτικών επενδύσεων, τα εισπραττόμενα ποσά των επιχορηγήσεων για αγορά παγίων δεν θεωρούνται προσθετικά στοιχεία των ακαθάριστων εσόδων, δηλαδή δεν προσαυξάνουν τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, αλλά αποτελούν μειωτικό στοιχείο των πραγματοποιηθεισών νέων επενδύσεων. Περαιτέρω, οι αποσβέσεις υπολογίζονται στην αξία κτήσης των παγίων αφού αφαιρεθούν τα ποσά των επιχορηγήσεων.http://www.imerisia.gr