Παγκόσμια καταναλωτική φρενίτιδα λόγω κορονοϊού

«Οι μέρες της αφθονίας σας είναι μετρημένες»...
Σε αντίθεση με την κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία, η οικονομία της αγοράς υποσχέθηκε αφθονία αγαθών και υπηρεσιών, αρκεί κάποιος να μπορεί να καταβάλει το αντίτιμο που η προσφορά και η ζήτηση καθορίζουν. Να όμως που ένας κορονοϊός ήταν αρκετός για την ανατροπή αυτού του δόγματος
στη συνείδηση αρκετών αλλά και την πράξη.
Η νέα πραγματικότητα που ο Covid-19 έφερε στα ράφια των σούπερ μάρκετ στις μεγαλουπόλεις της Δύσης είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που υποσχέθηκε ο καπιταλισμός. Η εξάπλωση του ιού τροφοδότησε πανικό στις τάξεις των καταναλωτών και προκάλεσε φρενίτιδα μαζικών αγορών σε όλο τον κόσμο. Φοβούμενοι την κατάρρευση των αλυσίδων εφοδιασμού, αρκετοί καταναλωτές αγοράζουν και στοκάρουν μετά μανίας απολυμαντικά, χαρτιά, φάρμακα, τρόφιμα και άλλα αγαθά. Αποτέλεσμα, οι πρώτες ελλείψεις στα ράφια των μαγαζιών, η κερδοσκοπία, η μαύρη αγορά σε κάποια είδη και καταναλωτές με άδεια χέρια.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτό το ντελίριο, αρκετές αλυσίδες λιανικού εμπορίου στην Αυστραλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ αναγκάστηκαν να επιβάλουν… δελτίο σε κάποια αγαθά, θυμίζοντας καθεστώτα άλλων εποχών.
Οι αυστραλέζικες αλυσίδες σούπερ μάρκετ Woolworths και Coles αποφάσισαν έτσι νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα να βάλουν πλαφόν στις πωλήσεις χαρτιών υγείας. Ο κάθε πελάτης τους δικαιούται πλέον να αγοράζει μόνο 4 πακέτα χαρτιών υγείας. Αλλη μία αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η Costco Australia, αποφάσισε και αυτή να βάλει όριο στο χαρτί υγείας, τα απολυμαντικά, το γάλα, τα αυγά και το ρύζι που μπορεί να αγοράσουν οι πελάτες της.
  
Στις ΗΠΑ, η μεγαλύτερη με βάση τα έσοδα αλυσίδα σούπερ μάρκετ της χώρας Kroger ανακοίνωσε και αυτή ότι βάζει όρια στις αγορές απολυμαντικών και προϊόντων που σχετίζονται με τη γρίπη και το κρυολόγημα, ενώ η Home Depot -που εστιάζει κυρίως στην πώληση προϊόντων για το σπίτι και εργαλείων- ότι βάζει ταβάνι στον αριθμό των μασκών που μπορεί να αγοράσει κάποιος τόσο μέσω της ιστοσελίδας της όσο και από τα καταστήματά της.
Αλλά και στη Βρετανία, η γνωστή αλυσίδα λιανικού εμπορίου φαρμάκων, καλλυντικών και προϊόντων υγείας Boots ανακοίνωσε ότι περιορίζει την αγορά απολυμαντικών για τα χέρια σε δύο μπουκάλια ανά πελάτη. Aκόμα η βρετανική ηλεκτρονική αλυσίδα ειδών παντοπωλείου Ocado συνέστησε στους πελάτες της να προβαίνουν πλέον προκαταβολικά στις παραγγελίες τους λόγω ιδιαίτερα υψηλής ζήτησης.
Η φρενίτιδα αγορών οδηγεί σε μαύρη αγορά (αύξηση 2.000% των τιμών σε μάσκες, απολυμαντικά -μέσω Ιντερνετ), άνοδο τζίρου και κερδών όχι μόνο για σούπερ μάρκετ και άλλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου αλλά και για επιχειρήσεις που δύσκολα πάει ανθρώπου νους, όπως οι πάροχοι υπηρεσιών εστίασης για έκτακτες περιπτώσεις. Εταιρείες δηλαδή που παράγουν κατεψυγμένα γεύματα για ανθρώπους που βιώνουν κρίσεις όπως οι φυσικές καταστροφές. Η μεγαλύτερη παραγωγός της Ευρώπης τέτοιου είδους γευμάτων, η Emergency Food Storage, αποκάλυψε έτσι τις τελευταίες ημέρες ότι οι καθημερινές παραγγελίες της είναι ανάλογες αυτών που είχε συνήθως σε ένα μήνα. «Οι… κονσέρβες μας έχουν ζωή 25 ετών και οι άνθρωποι εκτιμούν ότι αξίζει να τις στοκάρουν» επισημαίνει ο επικεφαλής της εταιρείας, τρίβοντας τα χέρια του!

Βουτιά στις αγορές

Πανικός δεν καταβάλλει όμως μόνο τους καταναλωτές αλλά και τις αγορές που για ακόμη μια ημέρα βουτούσαν χθες στο κόκκινο. Νωρίς το απόγευμα, τα μεγάλα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια υποχωρούσαν 3,5%, το Χρηματιστήριο Αθηνών 5,96% ενώ τα futures μισή ώρα πριν από το ξεκίνημα της Wall Street έδειχναν πτώση περίπου 3%. Την ίδια στιγμή η τιμή του πετρελαίου μπρεντ υποχωρούσε στα 47 δολάρια ανά βαρέλι, το χαμηλότερο επίπεδο από το καλοκαίρι του 2017 καθώς η Ρωσία αντιδρά (για την ώρα) στο σχέδιο περικοπών του ΟΠΕΚ.           www.efsyn.gr