Τουρισμός: Στο «κόκκινο» οι τιμές στην εστίαση - Μονόδρομος λένε οι επιχειρηματίες

Παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός φέτος θα στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό σε Έλληνες με τα περιορισμένα βαλάντια, οι τιμές παραμένουν υψηλές
Αντίθετη πορεία με τη ροή του τουριστικού ρεύματος ακολουθούν οι τιμές των προϊόντων στα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, στις τουριστικές περιοχές της χώρας. Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, το φετινό καλοκαίρι ο αριθμός των επισκεπτών από το εξωτερικό θα είναι πολύ περιορισμένος και ένα πολύ μεγάλο μέρος του τουριστικού ρεύματος θα αποτελείται από Έλληνες με τα γνωστά περιορισμένα βαλάντια, οι τιμές στα μπαρ, στις ταβέρνες και τα εστιατόρια παραμένουν αρκετά υψηλές, παραπέμποντας στα προηγούμενα καλοκαίρια.
      Από την άλλη πλευρά οι επιχειρηματίες υποστηρίζουν ότι δεν έχουν άλλη επιλογή, αφού και με τις σημερινές τιμές θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, πόσο μάλλον αν προχωρήσουν σε μείωσή τους. Το φετινό καλοκαίρι θα είναι μικρότερης διάρκειας, θα υπάρχουν λιγότεροι τουρίστες και το κάθε κατάστημα - λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων για τον κορονοϊό - θα είναι υποχρεωμένο να υποδεχθεί και να εξυπηρετεί καθημερινά λιγότερους πελάτες.   

«Οι επιχειρηματίες δεν επιδιώκουν να γίνουν πλούσιοι μέσα σε αυτήν τη δύσκολη σεζόν. Επιδιώκουν να επιβιώσουν και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Είναι γνωστό ότι οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα και ο κάθε πελάτης μπορεί να επιλέξει που θα πιει τον καφέ του ανάλογα με τα χρήματά του. Πρέπει να κάνει τη δική του έρευνα αγοράς. Δεν έχουν πιέσει οι τιμές στην εστίαση και στη διασκέδαση, διότι δεν βγαίνουν οι υποχρεώσεις», σημειώνει στο ethnos.gr o γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων, Γιάννης Κουράσης.
Σήμερα ακόμα και σε περιοχές της χώρας που δεν είναι υπερβολικά προβεβλημένες τουριστικά, ο καφές πωλείται προς 3,5-4 ευρώ, η τιμή της μπύρας ξεπερνάει και τα πέντε ευρώ, ενώ αυτή του ποτού τα εφτά ή τα οκτώ ευρώ. Σε ίδιες τουριστικού μεγέθους περιοχές υπάρχουν ταβέρνες, στις οποίες δύσκολα προσφέρεται ένα απλό γεύμα με λιγότερα από 20-25 ευρώ το άτομο.

Η ίδια η αγορά θα φέρει ισορροπία

Το γεγονός ότι οι τιμές των προϊόντων κινούνται σε υψηλά επίπεδα στα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης των τουριστικών περιοχών, παραδέχεται και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι η ίδια η αγορά θα φέρει την ισορροπία.
«Πραγματικά οι τιμές είναι υψηλές, όμως, πιστεύω ότι όλα θα ρυθμιστούν από την ίδια την αγορά. Ήδη εδώ και μία εβδομάδα ξεκίνησαν δειλά - δειλά από τους επιχειρηματίες κάποιες προσφορές στις τιμές ροφημάτων και ποτών συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ενώ και σε κάποιες ταβέρνες ξεκίνησαν προσφορές με δέκα ευρώ το άτομο, ό,τι πάρεις. Αυτό θα έχει αντίκτυπο στις τιμές, αφού ο ένας επιχειρηματίας θα βλέπει τον άλλον και από ανάγκη θα πουλάει πιο φτηνά. Δυστυχώς, η αναδουλειά είναι τεράστια και τα μαγαζιά δεν έχουν καθόλου κόσμο, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να πουλήσουν πιο φτηνά. Πιστεύαμε ότι, μόλις κλείσουν τα σχολεία, θα είχαμε περισσότερο κόσμο, όμως δε φάνηκε αυτό την προηγούμενη εβδομάδα», αναφέρει ο κ. Κουφίδης.

Μέσα σε 40 μέρες οι διακοπές των Ελλήνων

Το γεγονός ότι οι Έλληνες επιλέγουν να κάνουν όλοι μαζί τις διακοπές τους μέσα σε διάστημα μόλις σαράντα ημερών, από τις 10 Ιουλίου μέχρι τις 20 Αυγούστου, αποτελεί τη γενεσιουργό αιτία της μη μείωσης των τιμών στην εστίαση και τη διασκέδαση το φετινό διαφορετικό καλοκαίρι, σύμφωνα με την Έλσα Ζεμπέκη, εκπρόσωπο των επιχειρηματιών των Βόρειων Σποράδων στο Επιμελητήριο Μαγνησίας.
«Κάποιες φορές πρέπει να κάνουμε κατάχρηση, για να επιβιώσουμε οικονομικά. Οι Έλληνες παίρνουν την άδειά τους όλοι μαζί, μέσα σε διάστημα 40 ημερών, ενώ οι ξένοι έρχονται από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο. Άρα οι επιχειρηματίες είναι αναγκασμένοι φέτος, με τους λιγότερους ξένους τουρίστες, να κάνουν εισπράξεις μέσα σε διάστημα 40 ημερών. Προσωπικά χαίρομαι πάρα πολύ, όταν δουλεύω με Έλληνες, αλλά όπως είναι τα δεδομένα, δεν μπορώ να κάνω ευκολίες. Πάντως, το φαινόμενο της μη μείωσης των τιμών είναι γεγονός», σημειώνει η κ. Ζεμπέκη.

Υψηλά τα έξοδα την εστίαση

Το υψηλό λειτουργικό κόστος των καταστημάτων εστίασης και διασκέδασης είναι η κυριότερη αιτία της μη μείωσης των τιμών των προϊόντων στο συγκεριμένο κλάδο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Σπετσών, Ιάσωνα Ορλάνδο. Ο ίδιος σημειώνει, ωστόσο, ότι οι υψηλές για τα βαλάντια των Ελλήνων τουριστών τιμές στην εστίαση και τη διασκέδαση είναι κάτι που απασχολεί τους εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου και θα εξεταστούν όλες οι παράμετροι, ώστε να επέλθει ισορροπία.
«Πρέπει να καταλάβουμε όλοι, τι περνάνε σήμερα οι επιχειρηματίες στην εστίαση. Πρέπει να δώσουμε λίγο χρόνο και να δούμε, πώς θα εξελιχθεί το φαινόμενο στην πορεία. Οι επιχειρηματίες δεν αγωνίζονται να βγάλουν κέρδος, αλλά για να επιβιώσουν, σε μία εποχή με τεράστιο δείκτη ανασφάλειας. Στις τουριστικές περιοχές οι επιχειρηματίες έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πολύ δύσκολο 18μηνο. Από τον Οκτώβριο του 2019 θα δουλέψουν πάλι ικανοποιητικά ενδεχομένως τον Απρίλιο του 2021. Είναι σωστό ότι πρέπει να δούμε τις τιμές, μια και ο κόσμος πιέζεται, όμως και για τους επιχειρηματίες τα νούμερα δε βγαίνουν. Αναγκάζονται να κινούνται πάνω σε πολύ λεπτό στρώμα πάγου. Επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να δουλέψουν με το 1/3 του κόσμου καθημερινά σε σχέση με πέρυσι. Θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε απολύσεις και αυτό είναι ένας άλλος φαύλος κύκλος. Το θέμα μας απασχολεί και θα δούμε τι θα κάνουμε, για να επέλθει η ισορροπία», λέει στο ethnos.gr ο κ. Ορλάνδος.