Αδειες – εξπρές για επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Δραστικό περιορισμό του χρόνου αδειοδότησης των συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας επιδιώκει η κυβέρνηση με διατάξεις που περιλαμβάνονται στο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο.
Παράλληλα με το άρθρο 115 του ίδιου κειμένου που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή ανοίγει ο δρόμος περαιτέρω ιδιωτικοποίησης του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, καταργώντας το όριο του
51% του ελέγχου της εταιρείας από το ελληνικό Δημόσιο.                          

Ειδικότερα, η προτεραιότητα που έχει τεθεί ώστε το νέο αναπτυξιακό μοντέλο να στηριχθεί στην πράσινη ενέργεια συναντά εμπόδια στη γραφειοκρατία, καθώς τα φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα από τη στιγμή που θα πάρουν άδεια παραγωγής μέχρι και τη λειτουργία τους απαιτείται χρονικό διάστημα 6 έως και 8 χρόνια. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με διατάξεις που κατέθεσε στη Βουλή στοχεύει στο πρώτο σκέλος της έκδοσης της άδειας παραγωγής για έργο ΑΠΕ να μειώσει τη διάρκεια από τα δύο χρόνια που είναι σήμερα στις 50 μέρες. Και στο τέλος του 2020 να εκδίδεται η άδεια αυθημερόν.
Απώτερος στόχος είναι, με νέο κύμα μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων σε διαδικασίες που έχουν να κάνουν με τις συνδέσεις στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής, ένα μεγάλο έργο ΑΠΕ να μπορεί να λειτουργήσει σε δύο αντί για 6-8 χρόνια. Οσο είναι και ο μέσος ευρωπαϊκός όρος.

Οι αλλαγές

Ο κεντρικός άξονας της παρέμβασης είναι η αντικατάσταση της άδειας παραγωγής με τη βεβαίωση παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα προκύπτει μετά από μια σύντομη και αυτοματοποιημένη διαδικασία ελέγχου της σχετικής αίτησης μέσω του νέου Ηλεκτρονικού Μητρώου ΑΠΕ και μείωση στο ελάχιστο των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Στόχος είναι να καθιερωθεί μια σύντομη διαδικασία εξέτασης των νέων αλλά και των συσσωρευμένων εκκρεμών αιτήσεων.
Βασικό χαρακτηριστικό της ρύθμισης είναι ότι μεταθέτει την ευθύνη για την ολοκλήρωση της αδειοδότησης από τους αρμόδιους φορείς και τις υπηρεσίες-κράτος στον επενδυτή. Και τούτο διότι ο επενδυτής είναι υποχρεωμένος να συγκεντρώσει όλα τα δικαιολογητικά και να τα αναρτήσει στο πληροφοριακό σύστημα της ΡΑΕ. Παράλληλα, οφείλει να αποδείξει την οικονομική του ευρωστία και δυνατότητα για ολοκλήρωση της επένδυσης μέσω πληρωμής σχετικού ειδικού τέλους (Τέλος Εκδοσης). Ακολούθως ενεργοποιούνται εύλογες προθεσμίες για την ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας που σε περίπτωση μη τήρησης οδηγούν σε ανάκληση της χορηγηθείσας βεβαίωσης. Με άλλα λόγια, όσο «γρήγορα» αποκτούν οι υποψήφιοι επενδυτές το δικαίωμα για παραγωγή ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, εξίσου «γρήγορα» μπορεί να το χάνουν αν δεν προχωρούν την ωρίμαση του έργου τους, ώστε να απελευθερώνεται φυσικός και ηλεκτρικός χώρος από έργα που δεν υλοποιούνται.

Από πότε ισχύουν

Οι προαναφερόμενες αλλαγές ισχύουν για αιτήσεις έκδοσης αδειών παραγωγής ρεύματος που υποβλήθηκαν από τον Σεπτέμβριο του 2018 μέχρι πρότινος. Πρόκειται για περίπου 1.750 συνολικής ισχύος 29 Γιγαβάτ. Οι εταιρείες που ζητούν άδειες θα κληθούν να επαναβεβαιώσουν το ενδιαφέρον τους ώστε να επιχειρηθεί κιόλας ένα μεγάλο ξεσκαρτάρισμα αιτήσεων.
Με δηλώσεις τους ο υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς και η γενική γραμματέας Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου τόνισαν αφενός ο πρώτος τη σημασία της απεμπλοκής των προαναφερόμενων εκκρεμών αιτήσεων και αφετέρου η δεύτερη την είσοδο στη νέα ψηφιακή εποχή αδειοδότησης των έργων ΑΠΕ.
Τέλος, όπως τονίστηκε στην αρχή, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με διάταξη κάνει το πρώτο βήμα της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ. Σύμφωνα με αυτή: «Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να περιορίζει την άμεση ή/και έμμεση συμμετοχή αυτού ή νομικών προσώπων που ελέγχει άμεσα ή έμμεσα στο εκάστοτε μετοχικό κεφάλαιο της ΑΔΜΗΕ ΑΕ». Υπενθυμίζεται ότι το Δημόσιο ελέγχει έως σήμερα άμεσα και έμμεσα το 51% των μετοχών της εταιρείας, ενώ ποσοστό της τάξεως του 24% ανήκει στην κινεζική State Grid.              www.in.gr