Οι παγίδες της φθινοπωρινής οδήγησης και πώς τις αντιμετωπίζουμε με ασφάλεια

Γράφει ο Πέτρος Πιτσίνης


Το φθινόπωρο κρύβει πολλούς κινδύνους για τον οδηγό, αφού έχουμε απότομες διακυμάνσεις του καιρού από ζέστη και ηλιοφάνεια σε βροχές, μπουρίνια και καταιγίδες, ενώ αρχίζει και μικραίνει η μέρα. Οι ελληνικοί δρόμοι γίνονται αυτή την εποχή εξαιρετικά ολισθηροί με τις πρώτες σταγόνες, επειδή το οδόστρωμα έχει πιάσει γλίτσα μετά από μία παρατεταμένη περίοδο ανομβρίας.

Έτσι, οφείλει να είναι ο οδηγός πολύ προσεκτικός και να αποφεύγει τις υψηλές ταχύτητες, όπου μπορεί να χάσει εύκολα τον έλεγχο του αυτοκινήτου του. Ας δούμε όμως, τι άλλο χρειάζεται να κάνουμε, για να αποφύγουμε τις παγίδες που μας στήνει το φθινόπωρο κατά την οδήγηση.

Καθαρίζουμε καλά το παρμπρίζ, τα παράθυρα, τους καθρέφτες και τα φώτα του αυτοκινήτου μας, για να βλέπουμε καλά σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας, όταν βρέχει δυνατά. Σε τέτοιες συνθήκες ανάβουμε πάντα τα φώτα στη μεσαία σκάλα, για να μας διακρίνουν οι άλλοι χρήστες των δρόμων έγκαιρα.

Αλλάζουμε τους υαλοκαθαριστήρες, αν διαπιστώσουμε ότι δεν σαρώνουν καλά τις γυάλινες επιφάνειες και κάνουμε το ίδιο και με τα ελαστικά, αν έχουν φθαρεί και δεν πληρούν πλέον τα στάνταρ ασφαλείας.

Ο κίνδυνος της υδρολίσθησης

Δεν πανικοβαλόμαστε, όταν μπουμπουνίζει και πέφτουν κεραυνοί, καθώς το αμάξωμα του αυτοκινήτου λειτουργεί σαν κλωβός Φαραντέι και μας προστατεύει απόλυτα. Απαγορεύεται, βέβαια, η χρήση του κινητού τέτοιες δύσκολες ώρες, επειδή θέλουμε να καταγράψουμε liveτις εντυπωσιακές αστραπές.

Διατηρούμε μεγαλύτερες αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα, επειδή η βροχή αυξάνει την ολισθηρότητα του οδοστρώματος και χρειαζόμαστε περισσότερα μέτρα για να ακινητοποιήσουμε το όχημα φρενάροντας.

Οι ελληνικοί δρόμοι είναι γεμάτοι λακκούβες που μαζεύουν νερά και μοιάζουν με λιμνούλες ακαθόριστου βάθους. Γι' αυτό πρέπει να κόβουμε ταχύτητα, επειδή υπάρχει κίνδυνος υδρολίσθησης (aquaplaning), όπου τα ελαστικά κολυμπούν μέσα στο νερό, χάνουν την επαφή με τον δρόμο και δεν μπορεί να ελέγξει ο οδηγός το όχημα.

Πηγαίνουμε πολύ σιγά στις κατοικημένες περιοχές και αποφεύγουμε τις λακκούβες, για να μην πιτσιλίσουμε πεζούς και δικυκλιστές.

Προσοχή στις υπόγειες διαβάσεις

Δυστυχώς, οι πλημμυρισμένοι δρόμοι έχουν γίνει πλέον συνηθισμένο φαινόμενο με την πρώτη κακοκαιρία. Σε τέτοιες περιπτώσεις αποφεύγουμε να περνάμε από υπόγειες διαβάσεις, επειδή μαζεύουν πολύ νερό και υπάρχει κίνδυνος να κολλήσει το όχημα μέσα σε αυτές. Γενικότερα, επιλέγουμε διαδρομές όπου δεν πλημμυρίζουν τόσο εύκολα οι δρόμοι, ακόμη και αν χρειαστεί να διανύσουμε περισσότερα χιλιόμετρα.

Οι δυνατοί άνεμοι και τα μπουρίνια που εμφανίζονται από το πουθενά απαιτούν, επίσης, ιδιαίτερη προσοχή από τον οδηγό. Εδώ χρειάζεται μείωση της ταχύτητας, σταθερό κράτημα του τιμονιού με τα δύο χέρια και απόλυτη συγκέντρωση στο τιμόνι, επειδή ο άνεμος μπορεί να παρασύρει στο οδόστρωμα κάθε λογής κουτιά, σκουπίδια, κάδους ή σπασμένα κλαδιά δέντρων.

Γενικότερα, αποφεύγουμε όσο γίνεται τις μετακινήσεις, όταν υπάρχουν προειδοποιήσεις για έντονα καιρικά φαινόμενα, επειδή κρύβουν μεγάλους κινδύνους, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο και ουρές αυτοκινήτων. Μην ξεχνάμε και την ελληνική ιδιαιτερότητα, να διακόπτεται η λειτουργία των φαναριών κυκλοφορίας με τις πρώτες βροχές, οπότε η ταλαιπωρία είναι δεδομένη.

www.ieidiseis.gr