ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ Χρυσές... business με τα e-ραντεβού

Της Ελένης Πετροπούλου
«Πάρτι» εκατομμυρίων ευρώ έχει στηθεί γύρω από τα τηλεφωνικά ραντεβού που είναι υποχρεωμένοι να κλείνουν -μέσω πενταψήφιων
αριθμών- οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ. Ενδεικτικό είναι ότι περίπου 400.000 ραντεβού τον μήνα κλείνονται σε γιατρούς των ΠΕΔΥ (πρώην ΕΟΠΥΥ) μέσω πενταψήφιων που λειτουργούν ιδιωτικές εταιρείες. Το κόστος είναι περίπου ένα ευρώ ανά κλήση και το επιβαρύνονται οι πολίτες, αφού η χρήση τους είναι σχεδόν μονόδρομος για την πρόσβαση σε συμβεβλημένο γιατρό. Δηλαδή 4,8 εκατ. κλήσεις τον χρόνο, που στοιχίζουν στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ 4,8 εκατ. ευρώ!
Την ίδια στιγμή, στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων κλείνονται κάθε χρόνο μέσω του «1535», 2,8 εκατομμύρια ραντεβού σε εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων, με ανάλογο κόστος.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από μελέτη που πραγματοποίησε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Λειτουργίας και Υποστήριξης Εφαρμογών της ΗΔΙΚΑ (Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης) Αθηνά Τριανταφυλλίδη, με αφορμή την «ενεργοποίηση» του Εθνικού Διαδικτυακού Συστήματος Κλεισίματος Ιατρικών Ραντεβού. Πρόκειται για το e-ραντεβού - αναμένεται να λειτουργήσει άμεσα - για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ, οι οποίοι θα μπορούν να κλείσουν δωρεάν ραντεβού μέσω διαδικτύου με γιατρούς του ΠΕΔΥ, ιδιώτες - συμβεβλημένους γιατρούς ΕΟΠΥΥ, καθώς και με γιατρούς στα Κέντρα Υγείας και στα Εξωτερικά Ιατρεία των Δημόσιων Νοσοκομείων. Από το νέο τρόπο κλεισίματος ραντεβού εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί ετήσια εξοικονόμηση κόστους 1,5 εκατ. ευρώ για το κράτος και 1,8 εκατ. για τους πολίτες, ποσά που διατίθενται σήμερα κυρίως στις τηλεφωνικές εταιρείες πενταψήφιων αριθμών που υποστηρίζουν το κλείσιμο ραντεβού. Πιο αναλυτικά:
Γραμμή 1535:
Σύμφωνα με στοιχεία της κοινοπραξίας που το λειτουργεί, κλείνονται κάθε χρόνο 2,8 εκατομμύρια ραντεβού σε εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων. Περίπου 30% των ραντεβού κλείνονται εντός του νοσοκομείου από υπαλλήλους του νοσοκομείου, με κόστος 0,78 ευρώ με ΦΠΑ το νοσοκομείο και 0,10 ευρώ την αστική κλήση, σύνολο 0,88 ευρώ.
Από το υπόλοιπο 70%, η ΗΔΙΚΑ εκτιμά το μισό ότι θα μετακινηθεί άμεσα στη διαδικτυακή πλατφόρμα δηλαδή το 35% του συνόλου. Έτσι, η εξοικονόμηση για το 65% των ραντεβού που θα κλείνονται ξεπερνά το 1,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για το κράτος (2.800.000Χ(30%Χ0,88+35%Χ0,78)).
Επιπλέον οι πολίτες που θα επιλέξουν την διαδικτυακή πλατφόρμα (το 35% του συνόλου) θα εξοικονομήσουν συνολικά περίπου άλλα 100.000 ευρώ από το κόστος των 0,1 ευρώ που χρεώνονται κάθε κλήση.
Σημειώνεται ότι τα παραπάνω στοιχεία αφορούν την ελάχιστη χρέωση, καθώς μέρος της χρέωσης του 1535 γίνεται κλιμακωτά ανάλογα με τον αριθμό των ραντεβού, με αποτέλεσμα σε μικρά νοσοκομεία η παραπάνω χρέωση να ξεπερνά το ένα ευρώ ανά ραντεβού.
Πενταψήφια για ραντεβού ΠΕΔΥ
Περίπου 400.000 ραντεβού το μήνα κλείνονται σε γιατρούς των ΠΕΔΥ μέσω πενταψήφιων που λειτουργούν ιδιωτικές εταιρίες. Το κόστος είναι περίπου 1 ευρώ ανά κλήση και το επιβαρύνονται οι πολίτες. Με το 35% αυτών να χρησιμοποιούν τη νέα εφαρμογή οι πολίτες θα εξοικονομήσουν ετησίως 1.680.000 ευρώ. Στα ανωτέρω ποσά θα πρέπει να προστεθούν επιπλέον και το κόστος του ραντεβού του πενταψήφιου 14500, το οποίο καλύπτει τα νοσοκομεία Αντικαρκινικό «Μεταξά», Γενικό Νοσοκομείο Καλαμάτας Γενικό Νοσοκομείο Λευκάδας και Γενικό Νοσοκομείο Πύργου, καθώς και την εξοικονόμηση σε διοικητικό προσωπικό στα τμήματα κλεισίματος ραντεβού που λειτουργούν αυτοτελώς τα νοσοκομεία. Όπως αναφέρει στη μελέτη η κα Τριανταφυλλίδη, «πέρα όμως από τα καθαρά οικονομικά οφέλη, η δημιουργία για πρώτη φορά ενιαίας βάσης που ενημερώνουν οι γιατροί μέσω του γνώριμου περιβάλλοντος της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, παρέχει και πρωτοφανή ποιοτικά οφέλη, όπως:
  • η δυνατότητα ασύμμετρης αναζήτησης ιατρών σε όλα τα νοσοκομεία με τη χρήση μιας ενιαίας βάσης δεδομένων, η προφανής διαφάνεια και αξιοπιστία για τον πολίτη σχετικά με τη διαθεσιμότητα των γιατρών του συστήματος,
  • η διασταύρωση πληροφοριών μεταξύ πραγματοποιηθέντων ραντεβού και επισκέψεων που καταγράφονται στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, περιορίζοντας φαινόμενα εξάντλησης των ραντεβού των συμβεβλημένων του ΕΟΠΥΥ στις πρώτες ημέρες του μήνα,
  • οριακό κόστος συντήρησης της διαδικτυακής πλατφόρμας, καθώς αυτό ενσωματώνεται στο συνολικό κόστος συντήρησης του Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης».
Ήδη η ΗΔΙΚΑ υπεύθυνη για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, έχει αναπτύξει μια κεντρική βάση δεδομένων σε εθνικό επίπεδο όπου καταχωρίζεται η διαθεσιμότητα των γιατρών για ραντεβού, κλείνονται τα ραντεβού και βλέπουν οι γιατροί και οι εργαζόμενοι στις γραμματείες τα κλεισμένα ραντεβού τους ώστε να τα διαχειρίζονται. Από τον περασμένο Δεκέμβριο μάλιστα στο σύστημα έχουν ενταχθεί 173 Μονάδες Υγείας των ΠΕΔΥ, ενώ άμεσα εντάσσονται και τα νοσοκομεία.http://www.imerisia.gr