Τουρισμός: Πόσο επηρεάζονται οι ταξιδιώτες από τις αναρτήσεις στα social media

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν έναν περίπλοκο ρόλο στο «παιχνίδι» της φημολογίας σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας.

Στον τουριστικό κλάδο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημοσιοποίηση καλών πληροφοριών σχετικά με το πού να πάτε και πώς να συμπεριφερθείτε σε έναν προορισμό, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και για τη διάδοση πληροφοριών σχετικά με ανεπιθύμητες συμπεριφορές και αρνητικά περιστατικά.

Επιπλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να «αλλάξουν» την εικόνα για κάποια μέρη – κάνοντάς τα να φαίνονται ήσυχα και με μικρή επισκεψιμότητα όταν στην πραγματικότητα είναι θορυβώδη και πολυσύχναστα.

Οι οργανισμοί διαχείρισης προορισμού εξέφραζαν συνήθως την αίσθηση ότι βρίσκονται συνεχώς πίσω από την καμπύλη όσον αφορά στην εξισορρόπηση του περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες (User Generated Content – UGC) με τις επίσημες πληροφορίες από τον προορισμό.

Ορισμένοι απλά δεν έχουν τον χρόνο, τους πόρους ή τη δύναμη δαπανών για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση αυτή με δικά τους μηνύματα.

Η εξαιρετικά μεγάλη εμβέλεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πυροδοτεί επίσης φόβο ότι ορισμένα μέρη που θα γίνουν viral πολύ γρήγορα δεν θα μπορούν να διαχειριστούν την «κοσμοπλημμύρα».

Αν και αυτές οι περιπτώσεις είναι πιθανό να τροφοδοτούνται από μια μειονότητα ταξιδιωτών, είναι κάτι που οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα αυξηθεί με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη έλξη.

Η έρευνα

Σύμφωνα με την ταξιδιωτική έρευνα με τίτλο «Far From the Madding Crowd? TheTruth About Over tourism and Dispersal», μόλις το 22%-30% των ταξιδιωτών δήλωσαν ότι καταβάλλουν συγκεκριμένη προσπάθεια για να πάνε στα μέρη που προβάλλονται από τα προσωπικά τους δίκτυα, την ροή των ειδήσεων στη σελίδα τους αλλά και από τους influencers που παρακολουθούν.

Ωστόσο, οι ταξιδιώτες ηλικίας 18-34 ετών είναι πιο πιθανό. Επομένως, η τάση είναι πιθανό να αυξηθεί καθώς αυτός ο «ψηφιακός πληθυσμός» γίνεται μεγαλύτερο μέρος του συνολικού πληθυσμού του ταξιδιωτικού κλάδου.

Οι managers, λοιπόν, πρέπει να λάβουν υπόψη τους μια μακροχρόνια τάση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που επηρεάζουν τις αποφάσεις των τουριστών.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, μερικοί ταξιδιώτες επιλέγουν περιηγήσεις και δραστηριότητες με βάση την ευκαιρία να τραβήξουν καλές φωτογραφίες, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν κυκλοφοριακή συμφόρηση ή τουριστική συμφόρηση όταν γίνονται σε ακατάλληλα μέρη.

Στις περισσότερες αγορές, οι ταξιδιώτες ηλικίας άνω των 55 ετών, οι οποίοι χρησιμοποιούν σπάνια μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δείχνουν παρόμοιες πιθανότητες με τους νεότερούς τους να επιλέξουν δραστηριότητες στον προορισμό τους για τη λήψη φωτογραφιών.

Η περιζήτητη φωτογραφία

Η επιθυμία να «αιχμαλωτίσει» ένας τουρίστας μια στιγμή με το φωτογραφικό του φακό –και όλα τα συνακόλουθα ζητήματα που προκαλεί– πρέπει να αντιμετωπιστεί, εκτός από το να αποθαρρύνουμε απλώς τους ανθρώπους να παράγουν λιγότερο περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.


Παρότι οι ταξιδιώτες μπορεί να μην πηγαίνουν σε ορισμένα μέρη μόνο και μόνο επειδή είναι διάσημα, μπορεί να καθορίσει ποιες χώρες θα επιλέξουν.


Οι ταξιδιώτες δεν γνωρίζουν απαραίτητα εναλλακτικούς προορισμούς, ειδικά αν είναι δύσκολο να βρεθούν πληροφορίες για αυτούς.


«Από αυτή την άποψη, η ενθάρρυνση της διασποράς πληροφοριών δεν είναι απαραίτητα μια πρόκληση για την υπέρβαση μιας αναζήτησης θέσης ή επίσκεψης διάσημων τοποθεσιών, αλλά μια μάχη για την προώθηση της ευαισθητοποίησης και τη μείωση των φραγμών για την εύρεση εναλλακτικών λύσεων ίσης αξίας που ικανοποιούν τόσο τη βιωσιμότητα όσο και τις ταξιδιωτικές ανάγκες. Για διασπορά σε περιηγήσεις, δραστηριότητες ή αξιοθέατα, υπάρχει η ευκαιρία να δείξετε πώς εναλλακτικές περιηγήσεις, δραστηριότητες ή ιστότοποι θα μπορούσαν να καλύψουν το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών και να ικανοποιήσουν τους στόχους του ταξιδιού τους, αντί να ακολουθήσετε μια γενική λίστα ελέγχου με πράγματα που πρέπει να δείτε και να κάνετε» αναφέρεται στην έρευνα.


Η διαχείριση του πλήθους και ο έλεγχος του όγκου των επισκεπτών, που συχνά παραβλέπεται ως βασική πτυχή της βιωσιμότητας, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας στις τρέχουσες συζητήσεις για τη διατήρηση και την «πράσινη ανάπτυξη».


Οι καταναλωτές, πάντως, όπως φαίνεται τα τελευταία χρόνια, μπορεί να εκφράσουν την επιθυμία να υποστηρίξουν περισσότερο τα βιώσιμα ταξίδια, αλλά όπως και με άλλα μέτρα που επικεντρώνονται στο… πράσινο, υπάρχει περιορισμένη συνέχεια, και ιδιαίτερα όσον αφορά στον υπερτουρισμό.


Ενώ πολλοί προορισμοί στοχεύουν να χρησιμοποιήσουν καινοτόμες λύσεις, πάρα πολλοί ανταποκρίνονται στα «κύματα» των πρόθυμων επισκεπτών.


Με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό τουριστών και την ανανεωμένη εμπιστοσύνη στα διεθνή ταξίδια, η ανάγκη να περιοριστεί προληπτικά ο υπερτουρισμός είναι πιο ουσιαστική τώρα από ποτέ.

radar.gr