Φορτσάτη ψηφιακή διακυβέρνηση με αναλφάβητο ψηφιακά δημόσιο

Το 1996 ξεκίνησε η ηλεκτρονική επανάσταση, (µε την τότε ΓΓΠΣ) και πρώτες κλήθηκαν οι επιχειρήσεις να ξεκινήσουν να χρησιµοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Να τονίσω ότι τότε υπήρχαν ελάχιστες διαθέσιµες και στην ουσία µόνο η περιοδική δήλωση ΦΠΑ ήταν αυτή που απασχολούσε τα λογιστήρια.

Το πιο σηµαντικό όµως ήταν ότι οι υπεύθυνοι της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων επικοινωνούσαν µε τη βάση, µε τους ανθρώπους που δούλευαν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και πριν βγάλουν κάτι στην παραγωγή, ρωτούσαν πρώτα αν δουλεύει και πως, ποιες οι δυσλειτουργίες του συστήµατος.

Από τότε πέρασαν …αιώνες. Έτρεξε πολύ νερό στ’ αυλάκι. Κυρίως όµως άλλαξε η τακτική των διοικούντων, που θεωρούν ότι πλέον, επειδή εκδίδουν µία απόφαση, σηµαίνει ότι αυτή η απόφαση υλοποιείται µόνη της. Έχουµε όµως επιπλέον από το 1999 και νέο υπουργείο, αυτό της Ψηφιακής Πολιτικής, µε επικεφαλής τον υπουργό Κ. Πιερρακάκη. Κι επειδή, πρέπει να λέγονται και τα καλά και τα άσχηµα, να επισηµάνω ότι οι ψηφιακές πλατφόρµες που έχει ενεργοποιήσει σε 2,5 έτη το εν λόγω υπουργείο υπό τον Κ. Πιερρακάκη, υπό φυσιολογικές συνθήκες έπρεπε να είχαν γίνει σε διάστηµα 40 ετών.

Κι αυτό από µόνο του αξίζει πολλών συγχαρητηρίων και επαίνων. Βαδίζουµε στην ψηφιακή εποχή και δεν γίνεται να πάµε προς τα πίσω παρά να αναπτύξουµε ταχύ βηµατισµό, ώστε ακόµη κι αν δεν προλαβαίνουµε τις εξελίξεις, τουλάχιστον να βαδίζουµε δίπλα τους. Στην άµεση ενεργοποίηση των ψηφιακών εφαρµογών «βοήθησε» φυσικά και ο κορωνοϊός, εξαιτίας του οποίου απαγορεύτηκαν πάσης φύσεως συναλλαγές µε φυσική παρουσία.

Και η βίαιη ψηφιοποίηση των πάσης φύσεως Υπηρεσιών συνεχίζεται µέχρι και σήµερα. Αναφέρω ενδεικτικά κάποια δηµοσιεύµατα:

 07.06.21: Πάνω από 1.162 συναλλαγές µε το ∆ηµόσιο µέσω gov.gr.

 08.07.21: Πιερρακάκης στο Economist: Ετσι κάναµε την ψηφιακή επανάσταση εν µέσω κορωνοϊού -Μεταρρύθµιση-κλειδί το gov.gr, έρχεται το myHealth.

 13.07.21: Πιερρακάκης: Ο ψηφιακός µετασχηµατισµός φέρνει το κράτος κοντά στον πολίτη και µειώνει τις ανισότητες.

 14.09.21: Πιερρακάκης: 150 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές έγιναν το πρώτο εξάµηνο του 2021.

  28.10.21: Πιερρακάκης στο ICCWOMEN: Το 2021 γλιτώσαµε πάνω από 300 εκατ. «πηγαινέλα» σε γκισέ.

  11.02.21: Γιγαντώνεται το gov.gr: Αυξήθηκαν κατά 60% οι ψηφιακές υπηρεσίες του ∆ηµοσίου το 2021.

Τα παραπάνω είναι µερικές από τις οµολογουµένως εντυπωσιακές ενέργειες, αποφάσεις και υλοποιήσεις του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής.

Όµως, επειδή όλα τα ανωτέρω δεν γίνονται µόνα τους, θα ήθελα να επισηµάνω στον υπουργό τα εξής:

Η δηµιουργία µια εφαρµογής αποτελεί δική σας ευθύνη και µπράβο σας για την αµεσότητα. Η υλοποίηση θεωρείτε ότι γίνεται µόνη της; Τα εντυπωσιακά νούµερα των ανακοινώσεων στα ∆ελτία Τύπου δεν υλοποιήθηκαν από τον πολίτη, αλλά από το λογιστή.

Και όταν λέτε ότι το 2021 γλιτώσαµε πάνω 300 εκατ. πήγαινε-έλα στο γκισέ, σηµαίνει αυτά τα πήγαινε-έλα µεταφέρθηκαν στα λογιστικά γραφεία.

Οι ∆ηµόσιες Υπηρεσίες δεν κλείνουν ούτε ραντεβού πλέον. Γιατί άραγε; Μήπως δεν γνωρίζουν πώς λειτουργούν οι ψηφιακές Υπηρεσίες; Μήπως όλη αυτή η επανάσταση µε τις ψηφιοποίηση του κράτους είχε βασικό πυλώνα να προστατεύσει τον αναλφαβητισµό ενός µεγάλου ποσοστού των ∆ηµοσίων Υπηρεσιών;

∆ιώχνουν τους πολίτες από τα γκισέ , λέγοντάς τους «να πάτε στο λογιστή» για τα πάντα. Πώς είναι δυνατόν να µιλάνε για µείωση διαχειριστικού κόστους; Μάλλον θεωρούν ότι όλες αυτές τις ενέργειες, θα τις υλοποιήσουµε οι λογιστές δωρεάν. Και όλοι εκείνοι οι υπάλληλοι των ∆ηµοσίων Υπηρεσιών που στέλνουν τους πολίτες στο λογιστή, όταν το κάνουν θα πρέπει να τους ενηµερώνουν ότι θα υπάρχει χρέωση για τα πάντα.

Συµπέρασµα: όταν από την Υπηρεσία που απευθύνεστε σας στέλνουν στο λογιστή σας, να ζητάτε και χρήµατα για να τον πληρώσετε, για µία υπηρεσία για την οποία το ∆ηµόσιο πληρώνεται για να την υλοποιήσει δωρεάν. Μήπως τελικά υπουργέ θα ήταν καλύτερο, να επιµορφωθούν οι υπάλληλοι των Υπηρεσιών, παρά να τους διώχνουν και να τους ζητάνε ηλεκτρονικά τα πάντα; Λέω εγώ τώρα…

Ραντεβού µόνο ηλεκτρονικά

Πας στην Εφορία για ένα θέµα συµψηφισµού στο ταµείο. Στην είσοδο σε σταµατά ο security και σου λέει να κλείσεις ραντεβού. Παίρνεις τηλέφωνο στην Εφορία και σου λένε «θα πας στο λογιστή σου». Πας στο λογιστή και σου λέει «η εργασία αυτή στοιχίζει τόσο», ή «µ’ αυτό δεν ασχολούµαι». Τι κάνεις ως πολίτης; Το µόνο βέβαιο είναι ότι στο ∆ηµόσιο ήταν τσάµπα και στον Ιδιωτικό τοµέα θα πρέπει να πληρώσεις. Συνεπώς, πιο λογικό είναι να τα βάλεις µε τη ∆ηµόσια Υπηρεσία που δεν λειτουργεί προς όφελος του πολίτη, παρά να ζητάς από τον ιδιωτικό τοµέα να παρέχει δωρεάν υπηρεσίες.              https://www.agronews.gr/