«Φακελώνουν» με ΑΜΚΑ τα κρούσματα κορονοϊού...

Eπίδειξη αυταρχικής αυθαιρεσίας και καταπάτησης των κατοχυρωμένων συνταγματικά ελευθεριών έκανε για άλλη μια φορά η κυβέρνηση, η οποία με αιφνιδιαστική τροπολογία που κατέθεσε «στο παρά ένα», κατά την προχθεσινή επικύρωση
Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), υποχρεώνει τον ΕΟΠΥΥ να...
στείλει στη γ.γ. Πολιτικής Προστασίας τους αριθμούς ΑΜΚΑ όλων των κρουσμάτων κορονοϊού.

Ετσι σταδιακά, μετά την κύρωση της ΠΝΠ της 20ής Μαρτίου από τη Βουλή, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και φυσικά το υφιστάμενό του υφυπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων θα αποκτήσουν πρόσβαση στα πολύ ευαίσθητα προσωπικά -ιατρικά- δεδομένα των τουλάχιστον 1.955 ατόμων που είχαν καταγραφεί μέχρι εκείνη την ημέρα ως επιβεβαιωμένα κρούσματα του ιού της πανδημίας, αλλά και όσων θα προκύψουν στη συνέχεια.

Ολα τα ανωτέρω, αξίζει να σημειωθεί, συμβαίνουν ενώ και ο ίδιος ο Σωτήρης Τσιόδρας -όπως έγραψε ήδη χθες η «Εφ.Συν.» (σελ. 23, «Προσωπικά δεδομένα»)- καταδίκαζε την εκτεταμένη επιδημιολογική επιτήρηση τύπου Νότιας Κορέας, όπου έχουμε «καταγραφή και παρακολούθηση προσωπικών δεδομένων και κατάφωρες περιπτώσεις παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων».


Η τροπολογία, εκτός από το πλήθος ερωτημάτων που εγείρει από τον τρόπο μεθόδευσης της ψήφισής της, δημιουργεί απορίες σχετικά με τη χρησιμότητά της στο «επιχειρησιακό έργο» που φέρεται να επιτελεί η γ.γ. Πολιτικής Προστασίας και τις οποίες δεν φροντίζει να δικαιολογήσει ούτε στην Αιτιολογική Εκθεσή της.

Οι απορίες εντείνονται εάν ληφθεί υπόψη ότι, πριν από την αναβάθμιση του κ. Χαρδαλιά στη θέση του υφυπουργού, είχε κατατεθεί άλλη ΠΝΠ με την οποία προβλεπόταν η παροχή από τον ΕΟΠΥΥ στοιχείων, χωρίς όμως να απειλούνται -σε τέτοιο βαθμό- τα προσωπικά δεδομένα των κρουσμάτων.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 5 της ΠΝΠ της 14ης Μαρτίου προβλεπόταν ότι: «Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.) παρέχει προς τη Γ.Γ.Π.Π. δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα πολιτών επιδημιολογικού συσχετισμού, και ειδικότερα: α) το ονοματεπώνυμο, β) το φύλο, γ) την ηλικία, δ) το τηλέφωνο επικοινωνίας, ε) την ακριβή διεύθυνση κατοικίας (οδός-αριθμός-δήμος-ταχυδρομικός κώδικας), στ) την εισαγωγή ή μη σε νοσοκομείο, ζ) το νοσοκομείο εισαγωγής και η) τη διεύθυνση προσωρινού περιορισμού (αν δεν είναι ίδια με τη διεύθυνση κατοικίας)».

Στόχος του συγκεκριμένου μέτρου, αναφερόταν στην ίδια ΠΝΠ, ήταν να γίνει καλύτερη «επιχειρησιακή προετοιμασία και ο συντονισμός μεταξύ του Ε.Ο.Δ.Υ. και της Γ.Γ.Π.Π. για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορονοϊού COVID-19 και την καταγραφή της διασποράς των κρουσμάτων για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας».

Σε εκείνη, μάλιστα, την ΠΝΠ προβλεπόταν ότι τα δεδομένα θα ήταν «ψευδωνυμοποιημένα» και πως για τη διαφύλαξή τους η πρόσβαση και η επεξεργασία τους θα γίνεται «μόνο με χρήση καταλλήλων διαπιστευτηρίων από προσωπικό που διαθέτει τις κατάλληλες εξουσιοδοτήσεις».

«Δεν χρησιμεύουν»
Ετσι, δεν είναι περίεργο που συνταξιοδοτημένα στελέχη της Πυροσβεστικής, με μεγάλη πείρα σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, μιλώντας χθες στην «Εφ.Συν.» αναρωτιούνταν: «Τι τα θέλει η γ.γ. τα ΑΜΚΑ αφού αυτά τα στοιχεία που έπαιρνε μέχρι τώρα είναι επαρκή για να κάνει τη δουλειά της; Η γ.γ. από τον νόμο μπορεί να συλλέγει στατιστικά στοιχεία, αλλά σε τι θα χρησιμεύσει στην επιχειρησιακή ετοιμότητα η συλλογή των ΑΜΚΑ; Το ΑΜΚΑ είναι ιατρικό στοιχείο από το οποίο μπορείς να δεις το ιστορικό του ανθρώπου, τι άλλες παθήσεις έχει, τι συνταγές βγήκαν σε αυτόν. Πώς προκύπτει και δικαιολογείται η αναγκαιότητα, αλλά και η χρησιμότητα, αποστολής του ΑΜΚΑ στην ΓΓΠΠ;».

Επεσήμαιναν ακόμη ότι η απόφαση είναι «επιεικώς απαράδεκτη», ιδίως όταν και με την επικυρωμένη ΠΝΠ της 14/3/2020 το «τοπίο» σχετικά με τη διατήρηση των δεδομένων είναι «θολό»: Προβλέπεται ότι τα στοιχεία θα διατηρούνται στη ΓΓΠΠ «έναν (1) μήνα μετά τη λήξη της περιόδου εφαρμογής των κατεπειγόντων μέτρων για την αποφυγή της διασποράς του κορονοϊού COVID-19 και πάντως όχι πέραν της 31/12/2020». Αναφέρεται επίσης ότι «μετά την πάροδο του χρόνου αυτού, τα δεδομένα μπορεί να ανωνυμοποιηθούν για σκοπούς έρευνας και καλύτερης οργάνωσης του συστήματος πολιτικής προστασίας».

efsyn.gr