Νέα «πατέντα» λαθρεμπόρων: Αγοράζουν βιομηχανικό υγραέριο και το πωλούν ως υγραέριο… κίνησης

Αυτή η πρακτική φαίνεται πως κάνει θραύση λόγω της ελλιπούς υποδομής παρακολούθησης της διακίνησης του συγκεκριμένου καυσίμου. Η κατανάλωση υγραερίου κίνησης έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια λόγω της προσπάθειας των φορολογούμενων να αντιμετωπίσουν το υπέρογκο κόστος των μετακινήσεων με το ΙΧ τους λόγω των δραματικών αυξήσεων στους φόρους των καυσίμων.
Το βασικό μέτρο για την καταπολέμησή του λαθρεμπορίου στο υγραέριο κίνησης που ετοιμάζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων είναι η σύνδεση των αντλιών πώλησης υγραερίου κίνησης με τους αυτόματους φορολογικούς μηχανισμούς προκειμένου η διάθεση του καυσίμου να συνοδεύεται από αυτόματη έκδοση απόδειξης λιανικής πώλησης, όπως ακριβώς γίνεται ήδη με τη διάθεση αμόλυβδης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης. Παράλληλα, τα δεδομένα των διατιθέμενων καυσίμων θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και στα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ για τη διευκόλυνση των ελέγχων. Με την αυτόματη έκδοση απόδειξης λιανικής πώλησης και την λήψη των δεδομένων για τις πωλούμενες ποσότητες οι φορολογικές αρχές θα έχουν στη διάθεσή τους ένα επιπλέον μέσο προκειμένου να ελέγξουν τις πραγματικές ποσότητες του υγραερίου κίνησης που διατίθενται από ένα πρατήριο καυσίμων και να τις συγκρίνουν με τις ποσότητες που έχει αγοράσει χονδρικά το πρατήριο.
Η πιο συνηθισμένη μορφή λαθρεμπορίου υγραερίου είναι η διάθεση βιομηχανικού υγραερίου ως υγραέριο κίνησης. Το βιομηχανικό υγραέριο έχει άλλη σύνθεση σε σχέση με το υγραέριο κίνησης (autogas ή lpg) και σημαντικά χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης. Ειδικότερα, στο υγραέριο για βιομηχανική χρήση ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι 120 ευρώ ανά μετρικό τόνο ενώ στο υγραέριο κίνησης είναι 430 ευρώ ανά μετρικό τόνο. Η διαφορά αυτή είναι το κέρδος των λαθρεμπορικών κυκλωμάτων. Ωστόσο, το βιομηχανικό υγραέριο έχει χαμηλότερη απόδοση από το υγραέριο κίνησης (καύσιμο ανά χιλιόμετρο) ενώ έχει γραφτεί ότι επιταχύνει τη φθορά των κινητήρων.
Σύμφωνα με τους ελέγχους που πραγματοποίησε το τελευταίο οκτάμηνο ο ελεγκτικός μηχανισμός της της ΑΑΔΕ προέκυψε ποσοστό παραβατικότητας ύψους 20,6% δηλαδή ένα στα πέντε πρατήρια που διαθέτουν υγραέριο κίνησης διαπιστώθηκε ότι παραβιάζει τη φορολογική και τελωνειακή νομοθεσία. Συγκεκριμένα ελέγχθηκαν 388 επιχειρήσεις και διαπιστώθηκαν παραβάσεις σε 80.

Από τους ελέγχους που έχει ήδη πραγματοποιήσει η ΑΑΔΕ προκύπτουν πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα:
-η διαφορά μεταξύ των λιανικών τιμών διάθεσης του υγραερίου κίνησης είναι αδικαιολόγητα μεγάλη από περιοχή σε περιοχή ή ακόμη και από πρατήριο πρατήριο που απέχουν μερικές εκατοντάδες μέτρα μεταξύ τους
-έχουν καταγραφεί περιπτώσεις πρατηρίων καυσίμων που πωλούν υγραέριο κίνησης με λιανική τιμή η οποία είναι χαμηλότερη από την μετά φόρων χονδρική τιμή διάθεση του καυσίμου από το διυλιστήριο
-ο κίνδυνος λαθρεμπορίου και φοροδιαφυγής είναι πολύ υψηλότερος στα πρατήριο που δεν έχουν ακόμη συνδέσει την αντλία του καυσίμου με φορολογικό μηχανισμό
Πηγή capital.gr